Monthly Archives: June 2023

BIOGRAFII ȘTIINȚIFICE

ION JARCUŢCHI (1948–2014): ISTORIC AL EPOCII MODERNE ȘI CRONICAR AL ȘTIINȚEI

12401808_10153905063694697_4151300720963634815_o

Ion Jarcuţchi s-a născut la 29 iunie 1948 în satul Bocșa (Risipeni), raionul Fălești, într-o familie de țărani-colhoznici. Mama Ecaterina și tata Ion, părinți a trei băieți – Ion, Gheorghe și Tudor –, erau oameni axați pe valori ale muncii fizice, cu un bun simț al datoriei civice și morale. Anul 1948, anul nașterii lui Ion Jarcuțchi, a fost puternic marcat de urmările pe care au avut a le îndura sătenii – al foametei organizate de sovietici (foametecid) în anii 1946–1947, al deportărilor staliniste și al colectivizării.
Colegii care au activat alături de Ion Jarcuțchi au scos în evidență profilul său complex de personalitate: „Dispune de bune capacități organizatorice”; „Serios, harnic și ambițios în realizarea cercetărilor științifice. […] disciplinat, este respectat de colegi”; „De seriozitatea Domniei sale ne-am convins şi noi în vara anului 1969, când am fost împreună la lucrările de construcţie din Kazahstan, unde s-a manifestat ca o persoană harnică şi disciplinată. Anume, aceste două calităţi remarcabile îl vor caracteriza pe Ion Jarcuţchi peste tot unde va activa şi îl vor ajuta să facă o carieră frumoasă”.

Sursă: Dragnev Demir, Xenofontov Ion Valer, „Ion Jarcuţchi (1948–2014): istoric al Epocii Moderne și cronicar al științei”. În: Akademos. Revistă de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă, nr. 1 (68), 2023, pp. 114-123.
Vezi: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/114-123_6.pdf

DONAȚIE DE CĂRȚI

Dr. hab. Cosmin Budeancă a oferit Bibliotecii Științifice (Institut) „Andrei Lupan” a Universității de Stat din Moldova o nouă donație de cărți. Anterior, cercetătorul științific de la București a mai donat seturi de publicații Bibliotecii. Mulțumim!!!

viber_image_2023-06-27_14-00-17-559

OLIMPIADA DE LA MONTRÉAL (1976) ÎN IMAGINI

Colecționar de insigne și timbre poștale, călătorind timp de 30 de ani prin lume, vizitând toate capitalele Olimpiadelor de vară. De data aceasta a fost surprins la cea de-a XXI-a Olimpiadă din „țara frunzei de arțar” de Dumitru Coval, primul ziarist moldovean acreditat la Olimpiadă.

348649165_10161109745394697_8507534974004433565_n

ROMANUL „DUBLULUI AUTOR”

353098342_186169671073282_4945237254215216309_n

Lucrarea „Maestrul și Makarenko. Roman științific” (2023) este elaborată de scriitoarea și de cercetătoarea Liliana Corobca. Deopotrivă, „ambele” autoare îmi sunt dragi. Dacă romanciera a acționat asupra paroxismului emoțional, sensibilităților creative, atunci cercetătoarea m-a temperat; s-a apropiat mai degrabă de spirtul hegelean, al triadei „teză-antiteză-sinteză”.
Subiectul este unul dihotomic: unul ancorat în „laboratorul (re)educațional” al secolului XX, de sorginte stalinistă, și altul al judecății divine, post-existențiale. Temporalitatea este jonglată cu dibăcie prin diferite regimuri ideologice însă corelate armonios cu linii de subiect aflate deseori în antiteze existențiale. Polemicile, controversele, intrigile etc., constituie acea osatură ce ține în suspans cititorul, surprins deseori de inversațiile de situații. Coloritul lucrării este întreținut de elemente simbolice (motanul, carul), paralele (Bulgakov versus Makarenko) ș.a.
Romanul științific al „dublului autor” ni se prezintă drept o ficțiune a realității, dar și o realitate a ficțiunii.

Dr., conf. univ. Ion Valer XENOFONTOV

ISTORIA ȘTIINȚEI

UN SAVANT SUB TREI REGIMURI: ACADEMICIANUL NICOLAE CORLĂTEANU (1915–2005)

Academicianul Nicolae Corlăteanu s-a născut la 14/27 mai 1915 în satul Caracui, judeţul Chişinău (azi raionul Hânceşti), Basarabia, Imperiul Rus În Fişa personală, completată la 26 septembrie 1946, scrie că este «молдаванин» (moldovean) şi provine dintr-o familie de ţărani, care până la revoluţie se ocupau de activităţi agricole. Referitor la ocupaţiile părinţilor după revoluţie nu scrie nimic. În Autobiografia sa notează că părinţii săi aveau 6 ha de pământ, imobil, considerăm obţinut în urma reformei agrare.

Fondator al şcolii ştiinţifice de lexicologie şi gramatică a limbii române în Republica Moldova a publicat cca 600 de lucrări ştiinţifice (monografii, studii, dicţionare, programe didactice, manuale, crestomaţii) şi alte zeci şi zeci de articole în periodice.

A contribuit la pregătirea cadrelor de înaltă calificare. Sub îndrumarea sa 28 de persoane au susţinut teza de doctorat şi 18 – teza de doctor habilitat în filologie. A fost un om de litere cu o temeinică pregătire profesională în domeniul filologiei române.

Mii de specialişti au trecut şcoala universitară a academicianului Nicolae Corlăteanu, fiind elogiat de numeroşii săi discipoli. Printre aceştia se numără academicianul Haralambie Corbu (1930–2021), membrul corespondent Anatol Ciobanu (1934–2016), dr. hab. Anatol Eremia, dr. Maria Cosniceanu ş.a.

Sursă: Iulia Malcoci, Ion Valer Xenofontov, Un savant sub trei regimuri: academicianul Nicolae Corlăteanu (1915–2005). În: Intelectualitatea română între ideologie, libertate academică și naționalism. Conferință națională cu participare internațională. Ediția a 2-a, Chișinău, 14–16 octombrie 2021 /Coord.: Liliana Rotaru, Chișinău, Lexon-Prim, 2023, pp. 133-149. ISBN 978-9975-163-90-3.

Vezi

https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/133-149.pdf

download

TEATRU

PIESA „TAKE (ION MOCANU), IANKE (VITALIE RUSU) ȘI CADÂR (NICOALE GHEREG)” scrisă în anul 1932 de Victor Ion Popa și jucată cu măiestrie de actorii de la Teatrul Național „Mihai Eminescu” pune în discuție problemele politice ale societății românești interbelice. Se prezintă și soluția cea mai eficientă: indeferent de etnie/națonalitate, credință trebuie să rămânem OAMENI.
FELICITĂRI ACTORILOR! FELICITĂRI SPECTATORILOR!

Foto: IVX, 15 iunie 2023

352846409_1998541177159519_6367368909548790939_n

MOLDOVA ÎN EUROPA SPORTIVĂ

Proiectul editorial „O istorie a sportului în Europa în 100 de obiecte” constituie o inițiativă pan-europeană la care au participat 110 autori din 39 de state.
După lungi dezbateri, argumentări, redactări au fost identificate 100 de obiecte reprezentative ale diversității sportului, jocurilor sportive și ale educației fizice din Europa. Cartea reprezintă o primă încercare de a crea o istorie caleidoscopică a sportului european prin intermediul culturii sale materiale bogate.
Lucrarea a apărut la editura germană Arlete Verlag, fiind coordonată de Daphne Bolz și Michael Kruger.
Republica Moldova este prezentată în această lucrare cu un singur obiect. Este vorba de compoziția sculpturală „Dubloul olimpic Nicolae Juravschi și Victor Reneiski”, simbol al unei performanțe olimpice unice, o operă artistică și o piesă-trofeu acordată sportivilor la proba caiac-canoe din Republica Moldova. De notat că această lucrare valoroasă este prezentă și pe coperta cărții.
Lucrarea îi reprezintă pe sportivii de performanță Nicolae Juravschi (născut la 8 august 1964, satul Chrcăiești, raionul Căușeni, RSS Moldovenească) și Victor Reneiski (născut la 24 ianuarie 1967, Babruysk, RSS Bielorusă). Tandemul sportiv a cucerit două medalii de aur la Jocurile Olimpice de la Seul, Coreea de Sud (1988), canoe dublu, probele 500 m și 1 000 m și medalia de argint (prima medalie de argint din istoria recentă a Republicii Moldova) la Jocurile Olimpice de la Atlanta, SUA (1996), la canoe dublu, proba 500 m. La fel, Nicolae Juravschi și Victor Reneiski au obținut de opt ori titlul de campioni mondiali și de zece ori ai URSS.  În anii 1989–1991 cei patru canoiști sovietici – Nicolae Juravschi, Victor Reneiski, Iuri Gurin și Valeri Veșko, supranumiți „cei patru muschetari” – au fost campioni invincibili în lume. Cu rezultatul de 1.30,210 minute obținut la Moscova în 1989, imbatabilii sunt până în prezent în topul ierarhiei mondiale a rezultatelor tuturor timpurilor la proba canoe patru 500 m, bărbați (ocupă poziția nr. 2), și rezultatul 3.15,760 minute la canoe patru 1 000 m, bărbați (ocupă poziția nr. 5), în pofida faptului că bărcile la canoe între timp au fost modernizate.
Pornind de la enunțul că Nicolae Juravschi și Victor Reneiski sunt simboluri ale sportului de performanță mondială și națională, în contextul aniversării a 50 de ani de la nașterea lui Nicolae Juravschi (2014), în semn de omagiu al tandemului legendar, Vladislav Rojnov, maestru internațional al sportului, a conceput un cadou artistic original, apelând la un autor de referință, pe măsura celor sculptați. Tot, canoistul filantrop Vladislav Rojnov a jucat un rol important în asigurarea logistică a dubloului Nicolae Juravschi și Victor Remeiski pentru pregătirile la Olimpiada din Atlanta (1996), fiind unul dintre cei care și în prezent susține material sportivii canoiști din Republica Moldova.
Autorul Veaceslav Jiglițchi, cel care a realizat compoziția sculpturală „Dubloul olimpic Nicolae Juravschi și Victor Reneiski” este un nume consacrat în domeniul artei. Este autorul unor sculpturi de bronz aflate în colecțiile particulare ale unor lideri mondiali (Nicolas Sarkozy), ale unor interpreți de talie mondială (Toto Cutugno) ș.a. V. Jiglițchi este autorul trofeelor Comitetului Național Olimpic și Sportiv al Republicii Moldova „Excelența Olimpică” și „Sportul și Femeia” (2015). La dezvelirea lucrărilor executate de sculptorul V. Jiglițchi participă șefi de state, ambasadori, oameni de cultură ș.a.
Compoziția sculpturală „Dubloul olimpic Nicolae Juravschi și Victor Reneiski”, realizată în urma mai multor schițe-portret (varianta finală a fost promovată de Vl. Rojnov), reprezintă imaginea în bronz a celui mai titrat tandem olimpic din Republica Moldova. Autorul a surprins simbolic canoiștii în plină acțiune de ghidare a bărcii. Sportivii, stând în genunchi, conduc cu ajutorul pagaielor canoea. Mișcarea grațioasă și plastică a corpului redă concentrare, spirit de observație, luciditate, planificare mentală, memorie motrice, coordonare, tehnicitate, tenacitate etc. Este realitatea pe care ne-a prezentat-o elocvent N. Juravschi într-un interviu: „Caiac-canoea este o probă destul de dificilă din punctul de vedere al volumului de efort, tehnicității, concurenței…”. Locul și spațiul de acțiune al probei sportive este reflectat cu elocvență de ambarcațiunea cu care N. Juravschi și V. Reneiski au parcurs zeci de mii de kilometri la stagiile de pregătire sportivă și cea care i-a adus pe culmile olimpice și consacrării mondiale. Cercurile olimpice, de pe partea laterală a sculpturii, reflectate la baza ambarcațiunii, poziționate între cei doi mari sportivi, contextualizează universul olimpic al vâslașilor. „Cei trei” – Nicolae Juravschi, Victor Reneiski și ambarcațiunea – reprezintă triada segmentată comportamental, însă coagulată într-un tot întreg.
Sculptura a fost elaborată pe baza materialelor foto existente, deoarece a fost executată ca o lucrare surpriză pentru Nicolae Juravschi. După cum a afirmat V. Jeglițchi, nici nu a fost nevoie de ședințe foto suplimentare, deoarece cei doi sportivi „sunt într-o formă fizică bună până în prezent, puțin s-au schimbat în timp. A fost elaborată în baza arhivei foto a lui Vladislav Rojnov”. Artistul afirmă că niciodată n-a mai executat o lucrare de acest gen, nu știa cum arată o canoe, o pagaie, fiind ajutat în această privință de Vl. Rojnov, care a adus chiar o canoe în atelierul de creație al sculptorului. O fotografie nu poate oferi imaginea multidimensională a ambarcațiunii.
La realizarea lucrării, V. Jiglițchi a fost asistat de soția sa, Tatiana (la fel sculptor) și profesorul său, Veaceslav Zaițev. În activitățile logistice și tehnice de realizare a lucrării artistice au mai fost implicați și cei 12 angajați ai atelierului de creație.
Sculptura are o greutate de 15 kg, lungimea – 43 cm și înălțimea – 32 cm. Are inscripționată lateral semnătura sculptorului Veaceslav Jiglițchi.
Compoziția sculpturală „Dubloul olimpic Nicolae Juravschi și Victor Reneiski” a fost recunoscută și apreciată de Comitetul Internațional Olimpic drept o lucrare de înaltă valoare artistică și simbolică. Acest fapt a fost materializat prin înmânarea Trofeului Comitetului Internațional Olimpic „Sport et Art / Sport and Art” sculptorului V. Jiglițchi, în același an de executare a lucrării.
Începând din anul 2015 replici ale acestei sculpturi (mai mici ca dimensiune), realizate la fel în atelierul sculptorului V. Jiglețchi, sunt oferite în calitate de trofee învingătorilor Regatei Internaționale de Caiac-Canoe „Golden Canoe: Juravschi and Victor Reneiski”, organizate anual în capitala Republicii Moldova, în cadrul festivității Olimpic Eco Fest. În primul an, de exemplu, au fost oferite 16 trofee.
Originalul compoziției sculpturale „Dubloul olimpic Nicolae Juravschi și Victor Reneiski” se păstrează în muzeul privat al familiei Juravschi, care se află în casa familiei din sectorul Centru al municipiului Chișinău.

Sursă: Ion Valer XENOFONTOV, The sculpture Nicolae Juravschi and Victor Reneiski, the Olympic Doubles’ by Veaceslav Jigliţchi. În: A History of Sport in Europe in 100 objects /Daphné Bolz & Michael Krüger (Eds.), Arlete Verlag, 2023, pp. 420-423, ISBN 978-3-96423-107-9.

Credit foto: dr. Pompiliu Nicolae Constantin, Cornel Josan.

348912360_1032826347996538_2617802085414512832_n
100Objekte_Inh_221207b_doppelseitig_page-0208

LECTURI

„FRAIERUL”: ROMANUL ADOLESCENTULUI

După „Rebela” (2018), povestea adolescentei din zilele noastre, scriitoarea Claudia Partole abordează și tema adolescentului, în „Fraierul” (2021).
Este vorba de un roman-confesiune îmbinat cu elemente de psihologie, pedagogie, medicină, conflictologie. „Fraierul” depășește nivelul de inteligență al semenilor, își ajută colegii în susținerea evaluărilor (mai mult însă pentru a-și potoli propriul egou!) însă este și un mare singuratic. Se simte evitat de colegi, neînțeles de părinți. E un suferind al dragostei. Devine ținta „băieților răi”, care profită pe deplin de naivitatea acestuia, ceea ce generează, în final, un accident soldat cu moartea clinică.
Romanul pătrunde în cele mai intime gânduri și acțiuni ale unei ființe aflate în căutări. Abordează mai multe subiecte inerente unei societăți: a drogurilor, parveniților în societate, a mediocrităților versus celor inteligenți însă lipsiți de un pragmatism ajustat la „noile timpuri”. Sunt tratate și problemele de ecologie (catastrofa nucleară de la Cernobîl), război (a celui mai extins război dus de Uniunea Sovietică, cel din „țara munților”, Afghanistan). Din vizor nu scapă nici tema inițierilor intime, a primelor experiențe de sexualitate.
Autoarea ne propune o carte destinată nu doar minorilor, ci și adulților, bunicilor, străbunicilor. Este o pistă de la care pornesc concomitent mai multe dialoguri menținute atât pe dimensiune orizontală (cu reprezentații aceleiași generații), cât și pe cea verticală (discuții între părinți, bunici). Aceste convorbiri sunt animate de interpretări, contradicții, sfaturi, monologuri, dialoguri toate însă converg spre subiectul cărții – în înțelegerea adolescentului. Până la urmă autoarea oferă un sfat prețios care și reprezintă chintesența lucrării: „Fiecare trebuie să-și caute lumea sa, iar dacă n-o găsește, e bine să și-o croiască singur”.

Dr., conf.univ. Ion Valer XENOFONTOV

viber_image_2023-06-03_22-03-23-488